La vall de Coanegra

Mateu Morro, autor del llibre Muntanyes de Coanegra, diu que Coanegra – d’etimologia incerta- és el nom que es dóna a la contrada formada per la vall que començant a Son Pou arriba fins a Son Torrella, a Santa Maria del Camí, seguint el torrent del Freu, que ve d’Orient.

20170428_122552
Son Torrella

Durant la Guerra Civil, Honorat i el seu fill Jaume hagueren de fugir i amagar-se dels falangistes que els cercaven a la Vall de Coanegre. Els Norats, així com els deien, passaren gairebé tretze anys amagats a la Serra de Tramuntana i sobrevisqueren ajudats per la gent de Bunyola i Santa Maria. Finalment, després d’anys de malviure, escaparen a l’Alger. Quan corrs per la vall sents una sensació de benestar que recorre tot el cos. Deu ser que es sent l’esperit de lluita dels Norats?.

ITINERARI DE LA RUTA

1.El punt de partida de la nostra ruta és a prop de la Finca de Son Torrella, a la antiga carretera de Santa Maria a Alaró, on a mà esquerra trobarem el camí de Coanegra (veure cartell de la fotografia). No es pot deixar el cotxe a les voreres de la carretera així que haurem de fer-ho a Santa María i caminar fins arribar al camí.

Inici de la ruta
Inici de la ruta al camí de Coanegra.

2. Seguirem la carretera durant  1,5 km on hi ha l’inici del camí de terra. Hi ha cartells que indiquen que cal extremar les precaucions per risc de despreniments i no és aconsellable aturar-se davall els penya-segats.

3. Aproximadament a 1,5 km el camí creua el Torrent de Coanegra o des Freu i hem de seguir per l’esquerra. Durant l’hivern sol ser habitual que vagi ple d’aigua.

4. Arribarem a Son Roig i seguirem el camí per l’esquerra. A uns 500 metres hi ha una barrera metàl·lica que s’ha de tancar en haver passat.

5. El camí aviat arriba a les Cases de Son Pou. Hem de seguir la indicació que ens desvia cap a la dreta  fins trobar una barrera que hem de passar.

6. A uns 900 metres començarem la pujada pel camí que du a S´Avenc de Son Pou.

7.  A mig camí trobarem una indicació que ens fa girar a mà esquerra cap a Orient (veure el cartell a la fotografia). Aquest tram, molt escarpat fins a dalt de tot, cal fer-lo amb molta precaució per evitar relliscades que ens precipitarien al torrent.

8. Aviat trobarem una indicació cap a l’ esquerra i que és el punt de màxima altitud del nostre recorregut. Començarem a davallar fins a Sa Font des Freu.

9. A prop del Torrent des Freu, lloc molt visitat pels turistes, podem veure la barrera que separa el camí cap a Orient.

10. Una vegada que hem passat la barrera seguirem el camí de empedrat fins a Son Perot, que es trobat al Km8 de la carretera de Bunyola a Orient.

11. A partir d’aquí anirem uns 2km per la carretera fins a Orient (tram d’asfalt)

12. Una vegada a Orient, seguirem per la carretera i al Km 10,5 a mà dreta trobarem un camí que puja cap al Pas de s´Estaló.

13. En passar el Pas de s’Estaló ja només ens queda seguir el camí de baixada i trobar la bifurcació que ens dirigia a l’anada cap a la Font des Freu. En aquest cas haurem de girar a mà esquerra per agafar el camí de tornada cap al camí de Coanegra.

RESUM DE LA RUTA

Mapa de la ruta
Imagen4
Perfil de la ruta
Mapa topogràfic de la ruta