Les pedreres del Delta (de Cap Enderrocat a Cala Vella)

La marina de Llucmajor, una plataforma calcària ocupada per cultius de secà i garrigues i que confronta  penya-segats de 120 metres de la  zona costanera amb el massís de Randa,  és un dels llocs més característics del municipi.

La part més propera a la mar està plena de penya-segats de roca sedimentaria de detrits calcaris, els quals durant molt d’anys van servir perquè l’escoda dels trencadors de les pedreres extragués el seu marès, el material de construcció per excel·lència a Mallorca i que ha servit tant per construir barraques com  palaus renaixentistes.

21106837_1966679933576213_8176109829643924976_n
Vista de la Badia de Palma

Les característiques  geogràfiques d’aquesta zona litoral fan que sigui una zona poc apropiada per anar-hi a caminar, córrer o practicar qualsevol  tipus d’esport. No obstant, hi ha trams de penya-segats menys elevats on s´hi dibuixen camins vora mar que permeten fer rutes interessants i visitar llocs espectaculars, com és el cas de la ruta que va des del Cap Enderrocat fins al Delta a Maioris.

ITINERARI DE LA RUTA

1. El punt de partida de la nostra ruta és a prop de l’entrada de l´Hotel Cap Rocat de Llucmajor a la urbanització de Bellavista.

1. Inici

2. A uns 200 metres giram a mà esquerra per un portell i seguim pel camí empedrat. Hem deixat l’asfalt ben prest per començar a disfrutar de la ruta.

3. Giram  a mà dreta a uns 250 metres i seguim per un camí més estret que ens aproparà a la costa.

4. A uns 300 metres hem de passar per una paret de pedra seca i girar cap a mà dreta.

5. El camí ens durà al començament de la pujada als penya-segats on seguirem cap amunt.

6. Aproximadament als 1,6 km de l´inici de la ruta trobam una altra paret seca que hem de passar.

7.  Ens apropam a la baixada per l’escala de Can Negre que ens durà fins a Cala Vella. A 200 metres de la paret anterior, a mà dreta hi ha l’escala. Es troba amagada així que haurem de mirar bé de trobar l’inici i amb molta precaució de no apropar-mos massa al penya-segat.

No he trobat gaire informació sobre l’escala. Diuen que la van fer fa uns 40-50 anys però no se sap molt bé amb quina intenció. Probablement els trencadors de les pedreres la feren per tenir un bon accés  a la mar però no ho podem assegurar. N´hi ha que diuen que té 365 escalons, tants com dies l’any. Noltros quan anam a córrer per allà imaginam  que fa molts anys, gent afectada per la crisi que provocà la guerra civil l’emprava pel contraban d’aliments i roba. Si fos així, la seva construcció hauria de ser de molt abans. Només són imaginacions.

8. Al final de l’escala hem cap a l’esquerra seguint un camí que transcorre per davall els penya-segats vora mar i en direcció a Cala Vella. És important seguir sempre el camí i si hi trobam qualque bifurcació que davalla cap a la mar mantenir la ruta sempre cap a l’esquerra. Si no és així acabarem ben a prop de s’aigua.

Cala Vella

9. Noltros hem decidit tornar enrere. Però si voleu seguir el camí arribareu al Mirador del Maioris o al Delta. Recordau sempre anar pel camí de l’esquerra -si tornau és el de la dreta-.

RESUM DE LA RUTA

Distància: 6 km (anar i tornar) *de Cala Vella es pot seguir pel mateix camí fins a Maioris o al Delta per fer uns kms més.